Politik gör skillnad – i plånboken och på arbetsplatsen

Beslut som fattas i riksdagen och i den lokala politiken påverkar både arbetsplatsen och plånboken. Men alla politiska förslag får inte lika mycket uppmärksamhet. Därför har vi sammanställt vilka effekterna blir av stora, men hittills gömda förslag som kan få långtgående konsekvenser för din plånbok.

Förslagen från högerpartierna som inte uppmärksammats i media:

• Sänkt A-kassa
    Mindre pengar till den som blir av med jobbet
  • Mer privata sjukvårdsförsäkringar
    Krav på en extra försäkring för att få vård i tid
  • Återinförd lag för lönedumpning – ”lex-Laval”
    En lag som ger företag rätt att anlita utländsk arbetskraft till väldigt låga löner, syftet är lönedumpning för att pressa ner kostnaderna och öka vinsten
  • Fortsatt orättvist karensavdrag
    Socialdemokraterna vill göra karensreglerna mer rättvisa, det vill inte högerpartierna

Så här drabbar det dig

En 52-årig snickare i Heby

En 31-årig undersköterska i Enköping

Partierna som vill ha Ulf Kristersson som statsminister har mycket att förklara…

Det råder inget tvivel om att Moderaternas förslag om sänkt A-kassa, mer privata sjukvårdsförsäkringar, nej till att ändra karensavdraget och återinförd lag för lönedumpning får stora konsekvenser för vanligt folk.

Sverigedemokraterna är ett av partierna som ställer sig bakom Ulf Kristersson som statsminister och den politik han vill föra. De har en del att förklara – för med Ulf Kristerssons dolda förslag blir det kraftigt försämrad privatekonomi för många.

Det du kan göra för att stoppa dem är att sprida informationen så att fler känner till de dolda förslagen.

Om förslagen

Sänkt A-kassa

Sverige och världen går mot tuffare ekonomiska tider. Vi ser det på priserna i matbutiken och på inflationen runt om i världen. Men vad händer om din arbetsgivare måste varsla och säga upp dig? Jo, då ska du ha trygghet och ekonomiskt skydd. Men det här är inte självklart.

Socialdemokraterna vill göra den tillfälliga höjning av A-kassan som infördes under pandemin permanent. Med Ulf Kristersson som statsminister blir det blankt nej till det. Det här är dock okänt för många – de allra flesta märker hur låg A-kassan är först den dagen man själv blir varslad.

Mer privata sjukvårdsförsäkringar

De senaste åren har fler och fler röster till höger argumenterat för att ersätta dagens svenska sjukvård med en ordning som bygger på försäkringar. Det som i Sverige kallas privata sjukvårdsförsäkringar. Hösten 2020 bestämde sig Moderaterna i sitt idéprogram för att den svenska välfärden måste bli mer försäkringsbaserat – de vill se fler privata sjukvårdsförsäkringar.

Partiets ledande sjukvårdspolitiker Irene Svenonius sa till Sveriges Radio att hon är öppen för en helt försäkringsbaserad sjukvård med krav på obligatoriska försäkringar.

Idag går folk med privata sjukvårdsförsäkringar före andra i vårdkön. Något som kommer bli allt vanligare om utvecklingen inte stoppas. Socialdemokraterna vill stoppa rika från att gå före i kön.

Men få pratar om hur dyrt det egentligen är med en privat sjukvårdsförsäkring. Ju äldre och skörare du är, desto dyrare blir det. En 53-åring får betala nästan 1000 kr i månaden. Den som är kronisk sjuk kommer få betala ännu mer.

Återinförd lag för lönedumpning – ”lex-Laval”

Ända sedan regeringen år 2017 avskaffade ”lex Laval”-lagen har Moderaterna gjort allt de kan för att återinföra den. Lagen undergrävde de svenska kollektivavtalen genom att tillåta utländska kollektivavtal med sämre villkor och löner på våra arbetsplatser.

Moderaterna har både motionerat och drivit frågan i riksdagen. Och vi kan vara helt säkra på att det står högt upp på deras lista att återinföra lex Laval om de skulle vinna valet i september. Men de försöker smyga med sina planer och vad det innebär för Sveriges arbetare genom att gömma frågan i olika motioner och inte prata högt om det. Därför måste vi göra det åt dem.

Vinner Moderaterna valet riskerar tusentals arbetare i Sverige att bli av med jobbet eller få kraftigt sänkta löner och försämrade villkor.

Karensavdrag

Dagens system med karensavdrag är orättvist, osolidariskt och innebär bland annat att de som inte kan arbeta hemifrån drabbas ekonomiskt.

Regelverket för karensdag och karenssystemet slår idag hårt mot alla personer som saknar möjlighet att arbeta i hemmet. För en person som kan arbeta hemifrån går det exempelvis att stanna hemma vid en förkylning och halsont. Men för exempelvis en barnskötare eller undersköterska är hemarbete inte ett alternativ. Dessutom blir de yrkesgrupperna ofta sjuka på sitt arbete.

Socialdemokraterna vill förändra de orättvisa reglerna. Moderaterna vill ha kvar karensavdraget.